Filosofien bag Middelhavskost

Hvorfor er middelhavskost så sundt og hvorfor er den en af de foretrukne kosttyper ernæringseksperter vejleder efter, når man ønsker at højne både mænd og kvinders fertilitet?

Ganske kort har den lækre middelhavskost sin oprindelse fra skønne solrige kystlande som Italien og Grækenland.

Forsker har igennem tiden bidt mærke i at folk, der kommer fra disse områder var markant sundere end folk fra fx USA og Nordeuropa og har langt færre livsstilsygdomme som fx hjerte-karsygdomme, slagtilfælde og type 2 diabetes.

Idag ved man at den lækre middelhavskost kan understøtte et vægttab og derfor er det også en attraktiv kostform, når man ønsker at tabe sig og holde sig slank.

Du kan booke en 1:1 vejledning om den fertilitetsfremmende middelhavskost eller komme med på mit online forløb hvor vi arbejder intensivt med din fertilitet.

Der er med tiden blevet lavet studier om sammenhængen mellem middelhavskost og fertilitet. Og resultaterne fra disse studier har vist en meget tydelig sammenhæng mellem middelhavskost og øget fertilitet.

Hvad går middelhavskost så ud på?

Der er ikke nogen slavisk måde at følge middelhavskosten på, da middelhavsområdet er et stort område med mange forskellige madtraditioner. Men når man spiser middelhavskost er kosten generelt rig på sund plantebaseret kost med fokus på frugt, grønt, fisk og skaldyr og med forholdvis få animalske produkter.

Det er kombinationen af alle disse elementer, der ser ud til at give sundhedsmæssige fordele, men et af de vigtigste aspekter er inkluderingen af sunde fedtstoffer – nemlig monoumættet fedt som findes i olivenolie, og flerumættet fedt som findes i nødder, frø og fede fisk

For at gøre det mere overskueligt at komme igang har jeg beskrevet de typiske mønstre som indgår i en middelhavskost og taget udgangspunkt i den forskning, der ligger bag de positive resultater på fertiliteten.

Derfor er mine forslag retningslinjer kun med få regler, der er overskuelige at følge.

Helt basis om min vejledning i middelhavskost

“If you only have healthy food in your home, you will eat healthy food”.

For at overskueligegøre måde at leve med en middelhavskost på har jeg valgt at opdele fødevarerne i 3 grupper:

Grøn gruppe , Gul gruppe og Rød gruppe.

Du kan læse mere om min opdeling af grupperne under De 4 elementer.

Studier om fertilitet og middelhavskost

Er du nysgerrig om den forskning, der forelægger om sammenhæng mellem fertilitet og middelhavskost så er der nogle gode studier her du kan gå i dybden med:

Fertilitet og fedme:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5845358/

Fertilitet og middelhavskost:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6568019/

Fertilitet og middelhavskost:

https://academic.oup.com/humrep/article/33/3/494/4828066

IVF behandling og middelhavskost:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31477128

Sædkvalitet og middelhavskost:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27994040

Sædkvalitet og fiskeolie:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31951274

IVF og omega-3:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5850735/